Jak wygląda proces zamówienia nowego samochodu?

Proces zamawiania nowej Tesli jest zdecydowanie odmienny od tego, czego dotychczas mogłaś / mogłeś doświadczyc w przypadku innych producentów. Ma to zarówno swoje plusy jak i minusy, opisane poniżej.

Złożenie zamówienia

Przede wszystkim – samochodu nie kupujemy w „salonie”. Nawet, jeżeli pojawisz się osobiście w jednej z fizycznych lokalizacji, zostaniesz pokierowany do stojącego tam komputera w celu skonfigurowania i złożenia zamówienia poprzez oficjalną stronę https://www.tesla.com/ .

Zostaniesz tam poproszona / poproszony o utworzenie swojego konta, a następnie o wybór modelu i konfiguracji która Cię interesuje. W tym miejscu masz możliwość skorzystania z dwóch opcji:

Sprawdź dostępne samochody

Zdarza się, że ze względu na różne życiowe sytuacje, zamówione wcześniej samochody nie zostają odebrane przez pierwotnych zamawiających. Takie samochody lądują w sekcji Sprawdź dostępne samochody . Jest to też jedyne miejsce, w którym możesz otrzymać samochody z dodatkowym rabatem względem ceny katalogowej – w żadnym innym wypadku Tesla nie oferuje indywidualnych rabatów – zwłaszcza zespół pracujący w salonie nie jest w stanie wpłynąć na cenę zamawianego samochodu.

Wśród dostępnych samochodów znajdują się też pojazdy demo, oferowane oczywiście z odpowiednim rabatem.

Bardzo ważne: nie wszystkie samochody w danej chwili znajdują się w Polsce, stąd jeżeli naprawdę zależy Ci na szybkim zakupie, konieczna może być osobista wizyta w salonie w celu upewnienia się gdzie fizycznie pojazd się znajduje.

Zamówienie niestandardowe

Jeżeli jednak żadna z dostępnych konfiguracji Ci nie odpowiada (lub po prostu nie ma dostępnych samochodów) – możesz dokonać własnej konfiguracji.

Konfigurator jest bardzo prosty i posiada ograniczoną ilość niestandardowych opcji (w standardzie każdy pojazd posiada wiele rozwiązań, które w innych markach są opcjonalne, przykładowo ogrzewane fotele przednie i tylne, czy elektrycznie składane lusterka) z których możesz wybierać. Upewnij się, czy naprawdę potrzebujesz wszystkich wybranych opcji – chociażby ze względu na regulacje jakie obowiązują w Unii Europejskiej „Pełna Zdolność do Samodzielnej Jazdy” jest na tę chwilę nieobsługiwana (stan na lipiec 2023 – funkcjonalność która dostępna jest i często udostępniana np. na YouTube w formie pojazdu samodzielnie pokonującego trasę w punktu A do punktu B).

Przejdź do płatności

Kolejnym krokiem jest wybór metody płatności i wpłacenie opłaty rezerwacyjnej.

Na tym etapie nie ma znaczenia, czy wybierzesz finansowanie leasingiem / kredytem, czy płacisz gotówką – formę finansowania potwierdzisz gdy skontaktuje się z Tobą przedstawiciel Tesli w celu potwierdzenia odbioru pojazdu.

Wysokość opłaty rezerwacyjnej jest zależna od wybranego pojazdu, zmienia się też w czasie – na dzisiaj np. wysokość opłaty rezerwacyjnej dla Modelu Y to 1200 PLN.

Ważne: zgodnie z Polskimi przepisami masz 14 dni na anulowanie zamówienia dokonanego zdalnie. Po tym czasie odzyskanie opłaty rezerwacyjnej jest albo niemożliwe, albo trudne i wiąże się ze skorzystaniem z drogi sądowej.

Oczekiwanie na zamówienie

Niezwłocznie po złożeniu zamówienia otrzymasz orientacyjny termin odbioru pojazdu. Jest to przybliżony termin i nie należy podejmować istotnych życiowych decyzji (sprzedaż obecnego samochodu) na jej podstawie – może ulec zmianie, zarówno na okres krótszy jak i dłuższy.

W tym czasie jedynym miejscem które pozwoli Ci na obserwowanie zamówienia jest profil użytkownika na stronie Tesli. Powinny tam też pojawić się dokumenty związane z zamówieniem pojazdu.

W pewnym momencie otrzymasz informację z Tesli (telefonicznie lub SMS) o konieczności opłacenia faktury za pojazd. Termin jest dla wielu osób bardzo krótki (raptem kilka dni) i często zaskakujący – dlatego warto już wcześniej pomyśleć o zabezpieczeniu finansowania. Niczym nadzwyczajnym nie jest podpisanie np. umowy leasingowej na wiele miesięcy czy nawet lat przed pojawieniem się pojazdu w kraju – uruchomienie finansowania jest w momencie odbioru pojazdu.

Otrzymanie dokumentów do rejestracji pojazdu i rejestracja pojazdu

Po opłaceniu faktury wysłane zostaną do Ciebie (lub firmy leasingowej) firmą kurierską dokumenty pozwalające na rejestrację pojazdu, z którymi samodzielnie (lub przez przedstawiciela leasingu) udajesz się do wydziału komunikacji.

Ważne: zdarzają się sytuacje, że dane z oświadczenia wystawione przez Teslę nie są akceptowane przez wydział komunikacji – w takiej sytuacji pilnie skontaktuj się z Teslą o poprawienie dokumentu. Takie sytuacje zdarzają się głównie w pierwszych tygodniach wprowadzenia nowego modelu na rynek (znamy wiele takich przypadków podczas pierwszych rejestracji nowych Modeli S i X Plaid).

Odbiór pojazdu

Równolegle do wysyłki dokumentów do rejestracji zaproponowany będzie Ci termin odbioru pojazdu. Kluczowym jest potwierdzenie z Teslą czy termin jest ostateczny – zwłaszcza, jeżeli mieszkasz daleko od punktu odbioru. Zdarzały się sytuacje, że pojawiając się w salonie na godzinę wyświetloną w szczegółach zamówienia, klienci poproszeni byli o poczekanie kilku godzin lub zostali poinformowani nawet o konieczności pojawienia się kolejnego dnia.

Są to przypadki jednostkowe, ale zdarzają się i nie ma gwarancji, że nie dotkną Ciebie.

Podczas odbioru w pierwszej kolejności podpisujesz fakt odbioru pojazdu i oddajesz tablice i ewentualne upoważnienie osobie z salonu.

Samochód wstępnie jest przygotowany przez serwis Tesli (podstawowe mycie pojazdu, przegląd w poszukiwaniu potencjalnych defektów, etc.), ale koniecznie sprawdź samodzielnie pojazd w poszukiwaniu ewentualnych niedoskonałości.

Przeczytaj nasz poradnik Na co zwrócić uwagę podczas odbioru?.

Miłego użytkowania

Od tego momentu jesteś właścicielem swojej nowej Tesli 🙂 Jeżeli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat bieżącego użytkowania – sprawdź sekcję Baza wiedzy.

Na co zwracać uwagę w trakcie realizacji zamówienia

  • Preferowane przez Teslę podczas zamówienia kanały kontaktu to kolejno: profil użytkownika / aplikacja Tesli i konto przez stronę internetową; kontakt telefoniczny; e-mail;
  • W przypadku niestandardowych sytuacji z zamówieniem możliwe, że najskuteczniejszą formą kontaktu będzie osobista wizyta w salonie (zwłaszcza, jeżeli powyższe kanały kontaktu będą nieefektywne);
  • Tesla bardzo radykalnie podchodzi o tematu „odsprzedaży” rezerwacji i nowych pojazdów – do tego stopnia, że potrafi anulować już opłacone pojazdy i informować o fakcie w dniu odbioru pojazdu; co więcej – obserwowane są też operacje zmiany właściciela pojazdu na Twoim koncie; jeżeli okaże się, że wielokrotnie zmieniasz właściciela nowego pojazdu w krótkim czasie – nowe zamówienia będą w Twoim przypadku anulowane dożywotnio; w tym przypadku też stosowany jest tzw. shadow ban, tj. możesz składać zamówienia, ale nie zostaną nigdy zrealizowane bez jakiejkolwiek informacji o powodzie.

Dodaj komentarz