Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

Wokół ładowania samochodów elektrycznych panuje wiele sensacyjnych opinii dotyczących długości ładowania oraz braku dostępności sieci ładowania w Polsce.

Nic bardziej mylnego – przy odpowiednim wykorzystaniu zalet jakie oferuje ładowanie pojazdu elektrycznego, tego typu forma uzupełniania zasięgu jest o wiele wygodniejsza niż wizyty na stacji benzynowej.

Poniższe informacje nie są specyficzne jedynie dla pojazdów marki Tesla – możesz stosować je dla wszystkich pojazdów elektrycznych uwzględniając ich możliwości, takie jak pojemność baterii czy maksymalna moc ładowania.

Obliczanie czasu ładowania baterii

Najważniejszymi wartościami jakie musisz wziąć pod uwagę jest pojemność baterii jaką chcesz uzupełnić (wyrażana w kilowatogodzinach – kWh) oraz moc z jaką ładujesz (wyrażaną w kilowatach – kW).

Przykładowo – Tesla Model 3 Long Range posiada baterię o pojemności 75 kWh netto (sprawdź, czym jest pojemność netto i brutto).

Do obliczenia czasu ładowania skorzystaj z następującego wzoru:

Czas = pojemność do uzupełnienia / moc ładowania

Jeżeli interesuje Cię naładowanie baterii od całkowitego 0% do pełnych 100% z mocą 11 kW (patrz niżej: „Ładowanie AC z gniazda siłowego / Wall Connectora”), korzystając z powyższego wzoru otrzymasz:

Czas = 75 kWh / 11 kW = 6 godzin 48 minut

Analogicznie, jeżeli interesuje Cię uzupełnienie baterii od 40% do 90%, pojemność jaką chcesz uzupełnić to 37,5 kWh. Czas takiego ładowania po skorzystaniu z powyższego wzoru będzie trwał około 3 godziny i 24 minuty.

Ładowanie AC z gniazdka 230V

Wraz ze swoją nową Teslą otrzymasz Złącze mobilne (ang. Mobile connector) – podstawowy sposób ładowania swojego samochodu ze zwykłego gniazdka 230V.

Maksymalna moc z jaką pozwala on na ładowanie samochodu to 2,9 kW (dla baterii 70 kWh od 0% do 100%: 24 godziny) w przypadku zwykłego gniazdka, lub 7 kW (dla baterii 70 kWh od 0% do 100%: 10 godzin) w przypadku użycia przejściówki koloru niebieskiego (w opcji 32A).

Pełna dokumentacja znajduje się tutaj.

Urządzenie jest bardzo wygodne w przypadku, gdy nie potrzebujesz szybkiego uzupełniania baterii – przykładowo posiadasz gniazdko w garażu i dziennie pokonujesz mniej niż 200-300 kilometrów pomiędzy ładowaniami.

Sprawdza się też świetnie, jeżeli lokalizacja w którą wyjeżdżasz na wakacje nie posiada infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych ale posiada dostęp do … energii elektrycznej i możliwość podłączenia do zwykłego gniazdka.

W pozostałych wypadkach – zapoznaj się z rozwiązaniami opisanymi poniżej.

Ładowanie AC z gniazda siłowego / Wall Connectora

Najwygodniejszym sposobem ładowania samochodu w warunkach domowych jest EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment).

Sprawdź Czym jest ładowanie AC?

W dużym uproszczeniu jest to urządzenie montowane w miejsce gniazda siłowego, pozwalające na ładowanie pojazdu z mocą 11 kW (dla baterii 70 kWh od 0% do 100%: 6 godzin 21 minut).

Rekomendowanym – i jednym z najtańszych rozwiązań – dla właścicieli pojazdów Tesla jest Wall Connector.

Rozwiązanie to jest najpopularniejsze wśród osób które posiadają własne miejsce parkingowe (prywatne miejsce w garażu podziemnym) lub własny garaż w domu, pozwalające na komfortowe uzupełnienie baterii samochodu w krótkim czasie.

Jest to też najczęściej występujące rozwiązanie w przestrzeni publicznej, ze względu na niski koszt instalacji pojedyńczego punktu i moc ładowania wystarczającą podczas zakupów, oglądania filmu w kinie czy spacerze – bez konieczności martwienia się o zajmowanie stacji po procesie ładowania.

Szybkie ładowanie DC ze stacji ładowania

Sprawdź Czym jest ładowanie DC?

Najpopularniejszym sposobem ładowania samochodu podczas podróży jest korzystanie z szybkich ładowarek DC, pozwalających na uzupełnienie zasięgu pojazdu w czasie krótkiej przerwy na odpoczynek.

We wczesnym etapie rozwoju elektromobilności w Polsce, każda ładowarka DC nazywana była „szybką stacją ładowania”. Dziś przywykło się, że dopiero stacje ładowania oferujące powyżej 100 kW mocy można nazywać „szybkimi”.

Szczególnym przykładem szybkiej stacji ładowania jest Tesla Supercharger, oferująca moce od 125 do 350 kW (w wersji V4) i pozwalająca na uzupełnienie 90% zasięgu w czasie od 15 do 25 minut.

Przy tym poziomie oferowanej mocy, istotne zaczynają być dodatkowe warunki, w tym:

  • temperatura otoczenia i przygotowanie baterii do ładowania – Twój samochód sam zadba o to, aby bateria przygotowana została w optymalny sposób do procesu ładowania; aby tak się stało – upewnij się, że nawigacja Twojego samochodu wskazuje na stację ładowania jako punkt pośredni lub punkt docelowy podróży;
  • krzywa ładowania – normalnym jest, że pierwsze i ostatnie 10% znacząco odbiegają od maksymalnych możliwości zarówno stacji ładowania jak i Twojej Tesli; nie jest niczym niezwykłym, że ostatnie 10% procesu ładowania oscyluje w granicach 50 kW lub mniej; Twój samochód kontroluje bezpieczną i zdrową dla Twojej baterii intensywność ładowania – sprawdź też Czym jest krzywa ładowania?

Z tego powodu sugerowanym (i najszybszym) zakresem ładowania jest od 10% do 90%.

Sprawdź też Czy mogę ładować samochód do 100%?