Pojemność brutto baterii jest to całkowita, fizyczna pojemność baterii, czyli ilość energii, którą bateria może przechować, wyrażona w kilowatogodzinach (kWh). Jest to wartość przed uwzględnieniem jakichkolwiek strat, najczęściej podawana jako informacja przez producentów samochodów elektrycznych, co potencjalnego klienta może wprowadzać w błąd sugerując, że jest to pojemność którą może wykorzystać.
Pojemność netto baterii to pojemność dostępna dla użytkownika, po uwzględnieniu pewnych rezerw energii i zarządzania baterią. Może być nieco niższa niż pojemność brutto z powodu kilku czynników, takich jak:
- Bezpieczeństwo i żywotność: Tesla stosuje rezerwę energii, aby przedłużyć żywotność baterii i uniknąć głębokiego rozładowania, które mogłoby uszkodzić baterię;
- Zarządzanie termiczne: baterie działają najefektywniej w określonym zakresie temperatur. Dodatkowy bufor pojemności może być wykorzystywany na potrzeby zarządzania temperaturą, aby uniknąć przegrzewania lub przechłodzenia baterii.
- Ochrona przed awariami: BMS (Battery Management System) może wymagać pewnej ilości rezerwy, aby uniknąć nieoczekiwanych awarii lub straty pojemności w wyniku normalnego zużycia.
Ze względu na ciągły rozwój i udoskonalenia pojazdów, zarówno wartości netto jak i brutto baterii trakcyjnej w Teslach ulegają zmianie i nie są podawane przez Teslę w materiałach dostępnych dla klienta. Z tego też powodu tabela poniżej powinna być wykorzystywana tylko w celach szacunkowych:
Model | Pojemność brutto | Pojemność netto |
Model 3 | 60.0 kWh | 57.5 kWh |
Model 3 Long Range | 78.1 kWh | 75.0 kWh |
Model 3 Performance | 78.1 kWh | 75.0 kWh |
Model Y | 60.0 kWh | 57.5 kWh |
Model Y Long Range | 78.1 kWh | 75.0 kWh |
Model Y Performance | 78.1 kWh | 75.0 kWh |
Model S Plaid | 100.0 kWh | 95.0 kWh |
Model S Long Range | 100.0 kWh | 95.0 kWh |
Model X Plaid | 100.0 kWh | 95.0 kWh |
Model X Long Range | 100.0 kWh | 95.0 kWh |