Korzystanie z pojazdu elektrycznego w warunkach zimowych

Poniżej wyjaśniamy konkretne przypadki i scenariusze charakteryzujące pojazdy elektryczne eksploatowane w niskich temperaturach.

Zasięg

W zależności od temperatury wydajność baterii trakcyjnej może ulec zmianie. W szczególności w temperaturach ujemnych, dostępny zasięg może ulec zmniejszeniu. Jest to sytuacja analogiczna do wzrostu spalania w pojeździe spalinowym w zimie.

Należy podkreślić, że bardziej dotknięte są pojazdy nie posiadające pompy ciepła – w przypadku Tesli posiadają je wszystkie samochody od roku 2021.

Przykładowy spadek zasięgu dla Tesli Model S Plaid (pojazd z pompą ciepła) w warunkach zimowych (temperatura od -5°C do -10°C) względem zasięgu deklarowanego przez producenta (634 km WLTP) wyniósł poniżej 17% (faktyczny zasięg 530 km) w teście portalu motor.no .

W pojazdach bez pompy ciepła spadek zasięgu może być o wiele większy i sięgać nawet 35% względem sezonu letniego. Zależy również od wielu czynników zewnętrznych które mogą wpłynąć zarówno pozytywnie jak i negatywnie na ten wynik (np. użycie opon z mniejszym lub większym oporem toczenia).

Dla porównania, w okresie zimowym poziom spalania w pojazdach z silnikiem spalinowym rośnie o ok 20% (źródło: Departament Energii U.S, Quora), a w przypadku krótkich tras (do 10 km) – o ponad 30%, ze względu na niską efektywność napędu (ogrzewanie kabiny oparte o ciepło silnika, większa gęstość płynów w niskiej temperaturze, różnice w zimowej i letniej mieszance paliwa, itd.).

W obydwu przypadkach istotne pozostaje odpowiednie planowanie trasy.

Sprawdź Zaawansowane planowanie podróży

Sprawdź Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

Odśnieżanie pojazdu

Każda Tesla posiada dostęp do funkcjonalności układu klimatyzacji z poziomu aplikacji w telefonie. W przeciwieństwie do pojazdów z silnikiem spalinowym, pojazd elektryczny nie emituje spalin podczas procesu ogrzewania wnętrza oraz szyb, dlatego bardzo pomocnym jest użycie funkcji „Odmrażania” na kilkanaście minut przed planowanym rozpoczęciem trasy.

Należy oczywiście zadbać o odśnieżenie pozostałych, nieogrzewanych elementów pojazdu przed rozpoczęciem podróży.

Ogrzewanie, klimatyzacja

Ze względu na brak konieczności uruchamiania silnika spalinowego, układ klimatyzacji odpowiedzialny zarówno za grzanie jak i chłodzenie wnętrza może pracować w czasie postoju i być uruchomiony zdalnie przez aplikację Tesla z poziomu telefonu. Nie generuje także toksycznych spalin w przeciwieństwie do rozwiązań takich jak Webasto i może być bezpiecznie uruchamiane w zamkniętym pomieszczeniu.

Zgodnie z art. 60 ust. 2 pkt 1 i 3 pord, pozostawienie pojazdu spalinowego z uruchomionym silnikiem w czasie postoju (trwającym więcej niż 1 minutę) w obszarze zabudowanym jest zabronione i karane mandatem w wysokości 100 zł.

W warunkach zimowych Tesla Model 3 Long Range (2019) bez pompy ciepła potrzebuje ok 1.6 kW do utrzymania 18°C wewnątrz pojazdu przy temperaturze zewnętrznej -10°C co przy pełnej baterii pozwala na ogrzewanie przez 45 godzin (źródło: Car and Driver). Dla odniesienia, użyty do porównania Hyundai Sonata, na pełnym baku paliwa pozwolił na utrzymanie powyższej temperatury przez 52 godziny.

Sytuację w obecnych modelach Tesli (od 2021) poprawia użycie pompy ciepła, która obniża zużycie energii w niskiej temperaturze i wydłuża czas pracy klimatyzacji w Modelu 3 o średnio 15%, co pozwoliłoby na utrzymanie powyższej temperatury przez blisko 60 godzin, znacznie przekraczając możliwości pojazdów z silnikiem spalinowym.

Sprawdź Czym jest pojemność baterii netto i brutto?

Zaplanowany wyjazd / harmonogram

Funkcjonalność planowania wyjazdu i ustawienie harmonogramu klimatyzacji pozwala w warunkach zarówno niskiej jak i wysokiej temperatury na ustawienie automatycznego uruchamiania systemu klimatyzacji tak, aby osiągnąć oczekiwaną temperaturę we wnętrzu samochodu na zadaną godzinę.

W szczególności gdy pojazd nie jest garażowany, funkcja ta pozwala na – przykładowo – zadanie oczekiwanej temperatury (ogrzanie w okresie zimowym i schłodzenie w okresie letnim) na daną godzinę, np. codziennie, w dni robocze, o godzinie 7:30 przed wyjazdem do pracy lub przedszkola.

Ustawienie zaplanowanego wyjazdu obowiązuje w zadanej lokalizacji, dlatego za każdym razem gdy samochód zmienia miejsce postoju konieczne jest sprawdzenie zadanego harmonogramu. Pozwala to na ustawienie osobnego harmonogramu w domu i np. w pracy.

Ważne: funkcjonalność pozwala na zaplanowanie ładowania na zadaną godzinę, ale nie jest w 100% dokładna. Przykładowo – ze względu na zmiany temperatury i ustawienie „Zaplanowania wyjazdu” na określoną godzinę, różnica może wynieść do 5%.

Napęd na cztery koła

Poza Model 3 Standard Range i odmianą Long Range z napędem na tył – wszystkie modele Tesli posiadają napęd na cztery koła poprzez umieszczenie conajmniej jednego silnika na każdej z osi.

Brak centralnego mechanizmu różnicowego i moment obrotowy dostępny od zera sprawia, że taki napęd zachowuje się w warunkach zimowych sprawniej od odpowiedników stosowanych w pojazdach spalinowych:

Nie jest to też cecha charakterystyczna jedynie dla Tesli a dla napędu elektrycznego: